Social Media en Storytelling, hoe gaat dat samen?

2kwadraat

Deel deze story

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Sinds mensenheugenis vertellen we verhalen. Om elkaar te vermaken, maar óók om informatie over te dragen. Goede verhalen weten de tand des tijds te overleven. Hele culturen en zelfs religies vinden hun oorsprong in verhalen. Verhalen weten zich uitstekend aan te passen aan nieuwe platformen, media en uitingen. Althans, dat denken we want hoe zit het met social media en storytelling? Hoe pak je dat aan?

Het perfecte plaatje

Mensen zijn geboren verhalenvertellers. Toch weten wij niet altijd hoe we ons verhaal via social media kunnen verkondigen. Sterker nog, als we aan social media denken, denken we in SMART-doelstellingen: het bereik vergroten, de betrokkenheid van de doelgroep verbeteren of de conversie laten toenemen. Bij verhalen werkt dat toch iets anders, want verhalen kun je niet SMART formuleren. Het sprookje van Roodkapje bijvoorbeeld zou dan bittersaai worden. Probeer het maar.

Organisaties lijden aan het ’Instagram-syndroom’. Alles lijkt altijd perfect te verlopen en dat laten we maar al te graag zien. Als het even minder gaat of als onze organisatie met een tegenslag te maken krijgt, dan proberen we dat te verhullen en laten we dat vooral niet merken aan de buitenwereld. Jammer genoeg levert een perfect verloop geen verhaal op. Roodkapje die niet van het pad afgaat, is géén verhaal. Dat is slechts een mededeling van een meisje dat braaf eten aflevert bij haar grootmoeder. Organisaties publiceren vaak alleen droge content op hun social media-kanalen. In tijden dat we ons willen onderscheiden, is dat juist niét de manier. Door context te scheppen, laten we het publiek juist ervaren waarom we zo bijzonder zijn. En drie keer raden wat wél context schept? Inderdaad, een verhaal.

2kwadraat

Storytelling op social media

Jouw verhaal vertellen op social media lijkt zo logisch nog niet. Want je moet je verhaal fragmenteren, en over een langer tijdsbestek uitsmeren. Dat komt de spanningsboog niet ten goede. Toch? Maar het gebeurt al, bijvoorbeeld op tv. Als het goed is, zit jij elke week weer aan de buis (of Netflix) gekluisterd om de volgende aflevering van je favoriete serie te kijken. De kunst om een verhaal via social media te vertellen, is om te beginnen met een interessante belofte en de spanning van meet af aan op te bouwen.

Waar moet je rekening mee houden als je storytelling wil toepassen op social media? Het begint bij het verhaal zelf. Je moet een goed verhaal hebben. Juist op social media – je deelt de tijdlijn immers met andere content – kun je met een krachtig verhaal het verschil maken. Nu kun je natuurlijk eindeloos blijven discussiëren wat een verhaal goed maakt, maar daar gaat het niet om. Je moet ook zorgen voor een goede spanningsboog, zoals eerder gezegd. Als je je verhaal opknipt in fragmenten, moet je het publiek achterlaten met een gevoel dat het meer wil. De spanningsboog van je verhaal hangt nauw samen met de kwaliteit ervan. Je publiek leeft namelijk mee en wil weten hoe het eindigt. Last but not least: beelden. Je verhaal op een visuele manier presenteren, is een kunst op zich. Maar goede visuals dopen je verhaal om in een ervaring. Wat je ziet, geloof je tenslotte eerder dan wat je hoort.

Social media 2.0: story experience

De kracht van social media zit hem in het woord: sociaal. Toch zetten organisaties deze kanalen nog veel te vaak in om eenzijdig content te ‘lozen’. Door je verhaal te delen via social media-kanalen, maak je het publiek onderdeel van het verhaal. Dat betekent ook dat je de perfecte balans moet vinden tussen de kracht van je kanaal en het perspectief waarmee je het verhaal vertelt. Wie die balans meester is, haalt het beste uit zijn social media-kanaal en schotelt zijn publiek een prachtig visueel verhaal voor. Een ervaring die laat zien dat storytelling en social media een perfecte combinatie zijn.

Bekijk wat we nog meer doen

projecten

Peper Vastgoed

SEP | ReBranding & Brandbook ReBranding van het merk SEP. Iedereen in West-Brabant kent SEP.